Van materie naar leven

Monumentale perceptie

Een nobele invulling geven aan een stedelijke ruimte: dat is mijn demarche in de perceptie van monumentaal beeldhouwwerk, waarin de eerste oriëntering erin bestaat het uit de grond te doen opwellen, zodat de totale integratie in de ruimte zijn volle betekenis en expressiekracht krijgt.

Om zo een innige relatie tot stand te brengen tussen het oeuvre en het publiek.

Eenmaal de volumes zijn ingevuld, worden de oppervlakken bevolkt met tekens, gecodeerde symbolische krachten, het geheugen van de oppervlakken.
Op die manier wordt de urbanistische invulling in dienst geplaatst van het kunstwerk: beide soorten componenten delen immers de roeping om een plastische emotie op te roepen.

De deur wijd openzetten, ook voor de droom en het spoor dat de mensheid trekt.

Martin Ankh

Lopend onderzoek

Ik werk momenteel aan gecodeerde geheugens, in zwart marmer, in de vorm van een boek dat zich enkel opent voor de perceptie van het denkbeeldige, van elk van ons in deze versie van de mystiek in heel zijn interne hermetische kracht.

Daaraan werk ik, aan het bereiken en de alomtegenwoordigheid van het tijdloze, dat zijn volle kracht en zijn spirituele grootsheid verwerft.

Martin Ankh

La sculpture portable
Perception visuelle et tactile.

La matière devient vie, rendue au corps dont l’âme est le sculpteur.

Au noir du marbre,habitée d’une feuille d’or ou d’argent,au cœur de laquelle une mer intérieure a pris le temps de mordiller les contours.

La sculpture portée par la femme,s’anime de reliefs, s’intègre sur cette surface épidermique et prend, vie, comme une sculpture monumentale qui s’enracine dans son environnement.

Martin Ankh